tisdag 6 februari 2018

Veckans topplista: Kvinnliga levnadsöden

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Kvinnliga levnadsöden.

En besvärlig tolkningsfråga, känner jag. Nästan alla böcker jag läser har väl något kvinnligt levnadsöde med i berättelsen om man nu ska vara på det viset. Hur speciellt måste det vara för att kvalificera sig, liksom? Jag blandar och ger lite.

1. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
2. Vilken som helst av Karin Alfredssons böcker om Ellen Elg
3. Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh
4. Mercurium av Ann Rosman
5. Dolores Claiborne av Stephen King

30 kommentarer:

  1. Tre av fem lästa. Mercurium var superbra👍

    SvaraRadera
  2. Fjäril i koppel var intressant tycker jag. Synd att hon inte gett ut fler böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle väl bli en trilogi, tror jag, men det har inte kommit någon mer. Skulle gärna vilja veta hur det gick för dem.

      Radera
  3. Rosman skriver bra, verklig bakgrund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just Mercurium hade jag gärna läst utan den nutida deckarhistorien :)

      Radera
  4. Några av dessa har jag läst, andra är helt nya, så tack för tips.

    SvaraRadera
  5. Ja, Tusen strålande solar hade jag ju kunnat ha med.. Svårt att minnas allt man har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan mitt bokprogram...

      Radera
  6. Tusen strålande solar är riktigt bra. Karin Alfredson har jag tänkt läsa, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Alfredsson är ett säkert kort :)

      Radera
  7. Borde ta och läsa Tusen strålande solar, älskade ju Flyga drake.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kan säga samma sak, fast tvärtom :)

      Radera
  8. Jag har visst inte läst en enda av de här, men nu blev jag påmind om Dolores Claiborne, tack för det. Jag skall se om den går att beställa som dvd, för huvudpersonen i den filmen är väl samma som i Lida? I så fall en otroligt bra skådespelare som får mig att rysa bara jag tänker på henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Kathy Bates i huvudrollen. Hon är en fantastisk skådespelare.

      Radera
  9. tror mig ha sett Dolores Claiborne med den fantastiska Kathy Bates i huvudrollen. hon spelade huvudrollen i Lida också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmer med Kathy Bates i någon av rollerna brukar ha en förmåga att dyka upp hemma hos mig :)

      Radera
  10. 1 och 3 har jag läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  11. Tusen strålande solar är den enda jag har läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt många olika böcker den här veckan :)

      Radera
  12. Dolores är jag lite osäker på om jag läst men jag ser Kathy Bates framför mig. ;) Fjäril i koppel kom också med hos mig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt lätt att se Kathy Bates framför sig :)

      Radera
  13. Tusen strålande solar är så väldigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är så glad att jag glömde avbeställa den från bokklubben den där gången :)

      Radera
  14. Tusen strålande solar och Dolores Claiborne har jag läst.

    SvaraRadera
  15. Bra val tycker jag, de handlar ju alla om hur det är att vara kvinna i olika tider och miljöer.

    SvaraRadera