måndag 7 maj 2018

Film: Mudbound (2017)

Titel: Mudbound
Originaltitel: Mudbound
Genre: Drama
Regissör: Dee Rees
Manus: Dee Rees, Virgil Williams, Hillary Jordan (bok)
Skådespelare: Garrett Hedlund, Jason Mitchell, Carey Mulligan, Jason Clarke, Rob Morgan
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 134 min
Serie: -
Såg den på Netflix 27 april 2018





Handling
Den vita Laura och hennes familj – den tillknäppte maken Henry, svågern Jamie och två döttrar – har precis hamnat på en fallfärdig gård mitt i Mississippideltat där leran kletar fast på allt: på skorna, klänningsfållarna, i döttrarnas ansikten. På samma landyta bor den svarta familjen Jackson som hyr ett hus och en plätt land där de odlar bomull. Men trots att de två hushållen lever sida vid sida i den sörjiga ödemarken håller är det känslomässiga avståndet enormt – tidpunkten är tidigt 1940-tal, och de rasistiska rågångarna skär igenom Mississippi.

Min kommentar
Den här boken, som på svenska heter Mississippi, läste jag för något år sedan och blev berörd på så många plan. När jag hörde att den skulle bli film blev jag väldigt förväntansfull och när jag upptäckte att den gick på Netflix så passade jag på att se den vid första möjliga tillfälle, när sambon inte var hemma.

Jag kommer inte ihåg speciellt mycket av boken och det är nog en fördel, men jag får ändå känslan av att det saknas något. Det kan dock också ha med det något slarviga genomförandet att göra. Filmen lyckas inte beröra mig mer än korta stunder i taget, mest på grund av att allt helt enkelt är övertydligt. Jag gillar inte att bli skriven på näsan. Karaktärerna är otroligt endimensionella, de onda är bara onda och de goda är bara goda. Det är väldigt sällan det är så.

Tempot i filmen är, liksom i boken, långsamt och det passar väldigt bra. Hela berättandet är nedtonat och här används inga stora gester. Tyvärr så är det inte bara berättandet som är nedtonat, jämfört med boken så är precis allt nedtonat.

Fotot är snyggt, om man nu kan använda det ordet om lervälling, jag kan i alla fall känna hopplösheten bara genom bilderna. Skådespelarna gör sitt jobb riktigt bra och ingen skugga ska falla på dem.

Mudbound, filmen, är på tok för lång och kan inte hålla mitt intresse uppe hela vägen. Boken däremot... läs den i stället.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 182 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 24 965 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Hm, låter inte så bra. Tänkt se den vid tillfälle men kanske ska låta det vara. Boken var jättebra, stark!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lyckades aldrig riktigt fånga mig, filmen alltså. Det kändes lite som att de inte vågade ta ut svängarna.

      Radera
  2. När jag såg att den baseras på Mississippi så tänkte jag att det var en film jag absolut vill se. Men sen betyget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men alltså... 3,5 är inte en dålig film. Jag blir ju nästan automatiskt negativt inställd till en film som är över två timmar lång. Speciellt när den är så långsam som denna. Och, naturligtvis, att den inte riktigt lyckades gripa tag i mig.

      Radera
  3. Snyggt omslag och ämnet och platsen låter ju intressant. På något sätt gillar jag ändå det du skriver, trots betyget. Skall titta på filmklippet litet senare och se vad jag får för känsla då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut ingen dålig film (boken är väldigt mycket bättre), men jag klarar liksom inte övertydlighet. Man behöver sällan skriva folk på näsan :)

      Radera